Orezul brun deţine o serie întreagă de beneficii pentru sănătate, fiind recomandat de medicii nuţrionişti în detrimentul orezului alb.

Diferenţa dintre aceste două cereale nu constă doar în culoare, ci şi în calităţile nutriţionale oferite de fiecare în parte.

Orezul brun este forma integrală a cerealei, fiindu-i îndepărtat doar stratul superior prin măcinare. Prin urmare, acesta păstrează întreaga cantitate de fibre şi germeni, părţile cele mai bogate în nutrienţi vitali.

Orezul alb este cereala care şi-a pierdut prin măcinare tărâţele şi germenii de orez, fiind mai sărac în fibre şi nutrienţi. Acesta trece printr-un proces complex de rafinare, care înlătură stratul de aleuron, bogat în uleiuri esenţiale (ce determină orezul integral să râncezească mai repede decât cel alb, rafinat).

Orezul brun menţine glicemia în limite normale şi elimină lent glucoza, două porţii pe săptămână fiind suficiente pentru reducerea riscului de declanşare a diabetului zaharat.

Alte efecte pozitive ale orezului brun asupra organismului, comparativ cu efectele celui alb, sunt:

  • furnizarea unei cantităţi duble de fosfor şi mangan, comparativ cu orezul alb;
  • completarea aportului zilnic de vitamine orezul brun conţine de trei ori mai multă vitamina B3, de zece ori mai multă vitamina B6 şi de patru ori mai multă vitamina B1, decât orezul alb;
  • completarea aportului zilnic necesar de fier, furnizând o cantitate de 2,5 ori mai mare a acestui mineral, comparativ cu orezul alb;
  • furnizarea de fitonutrienţi puternici, eliberaţi de acţiunea bacteriilor intestinale. Aceste substanţe speciale sunt la fel de benefice sănătăţii, precum fitonutrienţii care se regăsesc în legume şi fructe. Orezul brun conţine şi enterolactonă, substanţă care previne instalarea cancerului de san şi a altor tipuri de cancer cu cauze de natură hormonală.